Bila Mulut Jadi Puaka!

Assalamualaikum....!
haha...rasa cam pelik la pulak tajuk ni...tapi kita kongsi je la apa yang patut...haha

ha...nak cerita pasal mulut ni...banyak la jugak...
Ok lah..bagi anda semua, apa fungsi mulut...?of course la nak makan, bercakap...(takkan nak pukul orang kot)...
tapi yang betul2 tujuan mulut ni adalah untuk menyebarkan dakwah lisan, berzikir...tu baru betul2 kegunaan dia...

tapi ada la beberapa orang hamba Allah ni saya dengar...mulut dia bukan main kencang!macam angin kencang jugak...haha...gila betul nak pok pek pok pek benda tak berfaedah..lagi2 bila mengata orang...fuhh!!bukan kencang je, ribut taufan semua keluar....!!haha...

Wahai sahabat2 ku sekalian...andai kata la semasa kita mengumpat orang tu dengan tiba2 je ajal muncul tak sampai beberapa detik selepas kita mengumpat...layak ke kita nak duduk dalam syurga? lagi2 kalau orang yang kita umpat tu tak nak maafkan kita...memang aniaya diri sendiri tuan-tuan dan puan-puan....haha..

sebagai umat Islam, mulut tu merupakan kurniaan Allah untuk kita beramal, bukan buat dosa...mengumpat, mengata tu sebahagian daripada sifat2 ahli neraka...nak ke masuk neraka?kalau ada yang kata nak masuk neraka tu, memang gila...hahah...

sedarlah sahabat2...menjaga mulut tu sama jugak macam menjaga adab...selari dengan ayat Al-Quran :

"Dan sederhanakanlah langkahmu semasa berjalan, juga rendahkanlah suara kamu (semasa berkata-kata) , sesungguhnya seburuk-buruk suara adalah suara keldai"
(Surah Luqman : 19)

ha....insaf tak?haha...saya hanya orang biasa yang mahu menjadi luar biasa...so, salah silap boleh komen je...saya bukan insan yang sempurna, sokongan anda semua juga diperlukan....semua ni hanya peringatan yang harus saya sampaikan sebagai seorang muslim...=)

Assalamualaikum...

Comments

Popular posts from this blog

Karangan STPM - Faktor-faktor hilang semangat kejiranan (isi)

Geografi Alam Sekitar Fizikal -Bahangan Matahari,Bahangan bumi,proses-proses yang terlibat dalam imbangan Haba

Karangan STPM - Kepentingan Sukan (isi)