Kemanisan Redha....=)

Assalamualaikum...=)

Dalam mood yang kurang elok ni, nak berkongsi sikit...=)

Dalam satu perjalanan untuk pertemuan pertama kali dengan seorang sahabat,

ternampak seorang sahabat ni sedang memarahi sahabatnya...
lalu saya tanya sahabat tersebut "kenapa awak marah kawan awak?"
sahabat tersebut menjawab "sebab dialah aku kena pecat!"
namun kawan yang dimarahi tadi menundukkan kepala dan diam seribu bahasa....saya pun tertanya-tanya kenapa dia tak lawan balik apa yang sahabatnya marahkan tadi...?
oleh kerana sudah lewat, saya pun meninggalkan mereka berdua...

dalam 10 minit perjalanan,

saya ternampak seseorang menundukkan kepala dan menangis....
lalu saya menghampiri sahabat tersebut...lalu bertanya "kenapa awak menangis?"
sahabat itu menjawab "saya pernah cakap kt seorang wanita ni yang saya suka kt dia tapi dia tinggalkan saya tanpa apa-apa pesan....saya banyak cerita yang ingin dikongsi...tapi dia pergi tinggalkan saya..."
mendengar sahabat itu bercerita, timbul sedikit rasa sedih...namun saya harus meneruskan perjalanan...lalu saya tinggalkan sahabat itu....

setelah 15minit saya berjalan, saya berehat la di sebuah surau....
saya terlihat seorang duduk menyorok di sudut masjid lalu saya mendekatinya...
dia mengalihkan pandangannya daripada saya kerana tidak mahu bercakap dengan saya...
saya bertanya kepada sahabat itu "kenapa awak termenung?"
dalam keadaan yang tidak tenang, pemuda itu menjawab "aku dah tak ada siapa2 dalam hidup ni...aku tak ada keluarga, tak ada kawan-kawan, apa tah lagi orang yang aku sayang..."
saya agak sebak mendengar pemuda itu bercerita...namun, masa tidak mengizinkan kami untuk berbual lebih panjang...lalu saya meninggalkan pemuda itu....

maka sampailah saya ke tempat yang dituju untuk berjumpa dengan sahabat saya...
kelihatan wajahnya sangat ceria dihias dengan senyuman yang menyenangkan....
setelah lama kami berbual, saya bertanya kepada sahabat saya itu "kenapa awak suka senyum ye...?ada apa2 yang menggembirakan ke...?"

lalu sahabat saya menjawab.........
"mungkin awak tak perasan dalam perjalanan awak tadi, yang kena marah tadi, yang menangis tadi, yang termenung tadi, itulah saya...."

"saya malu kena marah kerana saya bongkarkan rahsia kawan saya tadi yang dia pecah amanah dalam syarikat...kerana sayang kawan, saya ceritakan semuanya kepada majikan saya...namun, saya kehilangan kawan kerana cerita saya kepada majikan saya...saya gagal untuk menjadi kawan yang baik..."

"saya menangis kerana saya orang yang saya suka dan mula untuk menyayangi dia pergi tinggalkan saya tanpa sebarang berita..dalam masa yang sama saya banyak sangat masalah...."

"saya termenung kerana keluarga saya telah pergi meninggalkan saya dua minggu yang lalu untuk bertemu Yang Maha Esa...dengan perasaan yang bercampur-baur, saya membawa diri ke surau...."

saya pun pelik lalu bertanya..."tapi kenapa awak masih boleh senyum walaupun macam2 awak dah lalui hari ni?"

lalu sahabat saya menjawab "semuanya kerana Allah SWT...apa yang saya lalui hari ni telah dicatat semuanya dalam buku amalan saya...saya sedih bila saya kehilangan kawan yang sangat saya sayang kt tempat kerja, tapi Allah tunjukkan kepada saya yang saya tidak kehilangan kawan kerana hari ini saya telah mempunyai seorang sahabat baru iaitu awak...."=)

"saya mungkin menangis kerana orang yang saya mula untuk menyayangi...tapi dengan kuasa Allah jugak, andai satu hari nanti Allah tiupkan angin rindu, sayang dan cinta dalam hatinya, dia akan datang pada saya..."

"saya mungkin termenung kerana kehilangan keluarga yang amat saya sayang...tapi saya rasa bersyukur kerana Allah tidak mengambil nikmat iman yang ada dalam hati saya....dengan iman yang saya ada ni, saya redha dengan apa yang terjadi....saya mengharap keredhaan Allah sepenuhnya kerana tanpa redha Allah, nikmat anggota badan, nikmat iman dan nikmat Islam ini tiada maknanya..."

Barulah saya tahu yang sahabat saya ini seorang yang sangat tabah..=)

-tamat-

p / s : saya sayang sahabat saya, saya sudah mula untuk menyayangi orang yang saya katakan suka, saya sayang keluarga saya walaupun apa yang terjadi...

just a simple story....
Assalamualaikum........=)

Comments

Popular posts from this blog

Karangan STPM - Faktor-faktor hilang semangat kejiranan (isi)

Geografi Alam Sekitar Fizikal -Bahangan Matahari,Bahangan bumi,proses-proses yang terlibat dalam imbangan Haba

Karangan STPM - Kepentingan Sukan (isi)